A tűz és a víz ünnepei
Görög ortodox egyházban a szentek tisztelete meghatározó, olyannyira, hogy karácsonyi ünnepkörben is nagyobb hangsúlyt kap Szent Miklós vagy Szűz Mária, mint a Kisjézus. Ám az egyházi tradíciók mellett még a közelmúltban is megtartották azokat a szokásokat amelyek a tűzhöz, vízhez, a jó és a gonosz lelkekhez kötődtek.
Mindannyian ismerjük Szent Miklós a myrnai püspök legendáját, amelyben három árva lányt mentett meg attól, hogy pártában maradjanak. A hozományra szánt pénzt Miklós egy bőr erszénybe kötötte, s bedobta a nyitott ablakon. Ebből a legendából ered a Mikulás-járás szokása Európában.
Az európai Szent Miklós képbe tökéletesen illeszkedik az egyik legismertebb görög legenda. Két árván maradt kisgyermeket a gonosz rokonok elzavartak a háztól. A decemberi esőben éhezve és fázva poroszkáltak az úton, amikor megláttak egy Szent Miklósnak szentelt templomot, s ők odamenekültek az eső elől. A templom sötétjében megálltak Szent Miklós képe előtt, elpanaszolták mindben bajukat. Az ikonja nem csak nevükön szólította őket, hanem forró, friss kenyeret adott a gyerekeknek, s megparancsolta nekik, hogy menjenek el egy közeli faluba, egy öregasszonyhoz, aki majd gondjukat viseli.
A legenda alapján Szent Miklós a gyermekek, az árvák és gyengék védőszentje lett. Ám arról kevesen tudnak, hogy a görögök Szent Miklósnak egy egészen más tulajdonságát is ismerik. Görögország védőszentje nem csak a gyenge gyermekekre és nőkre, hanem az erős férfiakra is vigyázott, hiszen olyan hatalommal bírt, mint maga Jézus: képes volt parancsolni a szélnek, s szavával lecsendesíteni a tengert.
Szent Miklós a legközkedveltebb, s legismertebb szentje a görög keleti egyháznak, a halászok hozzá imádkoznak szélcsendes, nyugodt vizekért, jó fogásért, s biztonságos partra jutásért. Még a múlt század közepén is szokás volt, hogy az új halászbárkákat addig nem engedték vízre szállni, míg a pópa fel nem szentelt a csónak orrában elhelyezett Szent Miklós ikont. A karácsonyi ünnepkörben Szent Miklós napja az első, fényes ünnep, ami nem csak a gyermekek megajándékozásának, hanem a templomi hálaadásnak, s a szentképek tiszteletének napja is.
2007. december
köszönöm Mona